Stageopdracht voor een HBO/WO student

• Uren per week: minimaal 24
  • Startdatum: voorkeur zo snel mogelijk, uiterlijk per september 2024

Opdrachtomschrijving:

Wil je graag een praktische, hands-on onderzoeksopdracht waarbij je vooral veel in gesprek gaat met de bibliotheekmedewerkers om te onderzoeken hoe de processen van de bibliotheek precies lopen. Reageer dan snel.
Bij het woord ‘bibliotheek’ denken veel mensen nog steeds aan een gebouw vol boeken. Wij zien onszelf als ontwikkelaar van mensen. In de breedste zin van het woord. We hebben bibliotheken in Best, Eindhoven en Waalre en zijn actief op zo’n 80 basisscholen en kinderopvanglocaties. In Eindhoven ontwikkelen we de komende jaren zes stadsdeelbibliotheken. Wij helpen mensen om het beste uit zichzelf te halen. De ontwikkeling van mensen staat hoog in het vaandel, zowel voor onze medewerkers als de mensen in de regio Eindhoven. We werken op stedelijk, regionaal en provinciaal niveau nauw samen met allerlei partners, inclusief het bedrijfsleven. Dit levert een enorme uitdagingen op het gebied van informatiebehoefte.

Wat willen we bereiken op gebied van managementinformatie?

De Bibliotheek Eindhoven wil naar een goed werkend (management) informatiesysteem toe. Uit een eerste interne analyse is gebleken dat het fundament hiervoor eerst verder verstevigd dient te worden, met name de vastlegging van werkprocessen. Hoe wordt er nu precies gewerkt in de bibliotheek? Wat zijn de hoofd- en sub-processen? Uit welke stappen bestaan de processen en wie doet wat?
Dit vormt uiteindelijk de basis voor de informatiebehoefte: Wanneer is welke informatie in het proces nodig? Echter is dit natuurlijk van breder belang voor de bibliotheek. Vanuit de bibliotheekmedewerkers is er een grote behoefte aan verdere verduidelijking en transparantie over de wie-doet-wat-wanneer als breder fundament.

Welke resultaten verwachten wij dat je aan het einde van de stageopdracht oplevert?

Bibliotheek Hoofdprocessen:

1. Overzicht van alle hoofdprocessen (niveau 1.0) uitgewerkt in:
        a. één procesplaat (stroomdiagram) inclusief samenhang tussen de processen
        b. een RACI overzicht met taken en verantwoordelijkheden per proces
  2. Uitwerking van de stappen en verantwoordelijkheden per hoofdproces (niveau 1.1) in stroomdiagrammen en RACI.
  3. De organisatie is meegenomen in bovenstaande resultaten. Zowel in het ophalen en afstemmen van de input, als bij de afronding van de proces vastlegging. Belangrijk is dat de medewerkers zich herkennen in de processen.

De uitwerking van de processen dient vastgelegd te worden in het daarvoor bestemde systeem. Veelvuldige afstemming is essentieel om tot een goed resultaat te komen.

Afhankelijk van je beschikbaarheid kan deze stageopdracht opgesplitst worden.

Handig om te weten:

• Je bent HBO/WO-student
  • Je hebt gedegen (theoretische)kennis van procesmanagement, bij voorkeur BPM (Business Process Management)
  • Je bent een Procesdenker, mag ook in spé zijn
  • Je talent plannen en organiseren zet je graag in
  • Je werkt gestructureerd
  • Je bent praktisch ingesteld, hands-on mentaliteit
  • Je sterke sociale communicatievaardigheden benut je graag
  • Het spreekt voor zich dat je proactief en zelfstandig bent
  • Je ontvangt een stagevergoeding tussen de € 227-350 bruto per maand (36 uur)

We ontvangen graag je cv en motivatie via werken@bibliotheekeindhoven.nl
De kennismakingsgesprekken vinden plaat eind juni/ begin juli