Week van lezen en schrijven

lijn lijn

De Bibliotheek Eindhoven doet mee met de Week van lezen en schrijven. Op deze pagina lees je meer over wat laaggeletterdheid betekent, welke gevolgen het heeft én hoe de bibliotheek aandacht besteedt aan dit onderwerp. Zo worden er meerdere activiteiten georganiseerd.

• De Escape Koffer

Deze koffer laat je ervaren hoe het is om moeite te hebben met lezen en schrijven. Voel hoe het is om vast te lopen in taal. En als je om hulp vraagt, is de reactie die je krijgt frustrerend. Iets waar dagelijks 2,5 miljoen Nederlanders mee te maken hebben. De duur van de Escape Koffer ligt rond de 15 tot 20 minuten.

• VR-beleving

In opdracht van Gemeente Eindhoven en samen met Bibliotheek Eindhoven heeft BlewScreen een virtuele ervaring gecreëerd waarbij spelers in een denkbeeldige situatie gezet worden van een laaggeletterde. Deze VR-beleving heeft zijn primeur tijdens deze week, wees een van de eerste die het beleeft.

• Filmvertoning 'Sjeemte'

De korte film Sjeemte laat goed zien wat de gevolgen zijn voor mensen met minder goed ontwikkelde basisvaardigheden. Een afspraak voor een uitkering loopt uit de hand wanneer Candide (23) de baby van haar zus leent en vreemd genoeg doet alsof het haar eigen kind is. Caseworker Martijn probeert haar leugens te ontrafelen. Maar achter haar poppenkast gaat een onverwacht geheim schuil.

lijn

Taalmaatje

Wil jij vrijwilligerswerk doen en vind je het belangrijk dat iedereen kan meedoen in de maatschappij? Als taalvrijwilliger kan je hier een erg belangrijke bijdrage aan leveren.

Lees meer over wat jij kunt doen

lijn

Kijk op www.weekvanlezenenschrijven.nl wat jij kunt doen.